Welcome to Delicate template
Header
Just another WordPress site
Header

Byte bakbromsar

Detta är en guide för bromsbyte, hur man byter bromsskivor och bromsbelägg bak på en Saab 9-5.

Köp bromsbelägg och skivor.

Verktyg som är bra att ha tillhands när man gör detta byte

  • 18mm hylsa för bromsokshållaren
  • 7mm insexnyckel för bromsoket
  • T30 torx för bulten till skivan
  • Polygrip
  • Gummislägga
  • Rengöringsmedel för bromsskivor
  • Smörjmedel, t.ex 5-56

Bytet av bromsarna

  1. Lyft upp bilen och tag av hjulet. Lossa därefter skruven som håller fast skivan med T30 torx. Om den sitter för hårt, spraya smörjmedel och vänta ett tag och testa sedan igen.
  2. Lossa monterings-bygeln på bromsoket med hjälp av polygripen (eller lämplig tång).
  3. Använd 7mm insexnyckeln och ta bort gummiskyddet för bulten som håller bromsoket på plats. Det sitter en till likadan bult ca 1dm under.
  4. Ta bort bromsoket genom att bända lite lätt och ruckla lite. Använd gärna en mejsel att försiktigt bända med.
  5. Lägg upp oket på något så den inte hänger i oljeslangen, nu kan du ta bort bromsbeläggen.
  6. Lossa nu på de två bultarna som håller okhållaren på plats med hjälp av 18mm hylsan, dessa kan sitta riktigt hårt så att smörja innan med 5-56 är att föredra. Använd gärna ett långt spärrkraft så du får mycket kraft.
  7. När du fått bort okhållaren kan du slå loss bromsskivan. Om den sitter hårt kan du med fördel använda gummislägga för att slå på varje sida för att få den att lossa.
  8. Tvätta av nya bromsskivan med rengöringsmedlet. Se till att inte kladda för mycket på skivan efter rengöringen.
  9. Tryck tillbaka kolven i bromsoket för att få dom nya bromsbeläggen att passa i och med att de är tjockare. För att trycka tillbaka kolven kan man använda sig av en större polygrip eller mindre skruvstäd. Det finns även speciella verktyg för detta men brukar inte vara nödvändiga. När du fått tillbaka kolven så sätter du bara nya bromsbeläggen på plats.
  10. Nu är det bara att montera ihop allting i omvänd ordning. Smörj gärna alla bultar och metallytor med kopparpasta för att lättare få loss dom vid nästa byte.